Direktlänk till inlägg 9 mars 2008

Jag överlevde! Av Mietek Grocher

Av Gasoline - 9 mars 2008 16:10

Tidigare skrev jag om boken som min lillasyrra hade köpt av en föreläsare som va på besök i hennes skola, en föredetta konsentrationsfånge. Läste ut den igår, och deffenetivt en läsvärd bok där man lär sig mycket om det olika grupperna, som tex Gestapo, SS-männen och SA-männen.


Hela hans familj dog under förintelsen och han själv överlevde. Blev flyttad till Sverige och arbetade hårt och älskade att vara här. Träffade sin drömkvinna, gifte sig och fick barn. Senare emigrerade de till USA till några utav hans släktingar men USA var rena plågan. Som han beskrev det va det som att flytta in i ett "friare konsentrationsläger", husen beskrevs på samma sätt som han beskrev dom ifrån konsentrationslägren, fullt i ohyra osv. Efter en tid vart deras dotter sjuk som va lite mer än över året, amrekanerna lurade dom på pengar och va oärliga. De bestämde sig för att flytta tillbaka och fick ännu en dotter. Hans hustru Ester gick tyvär bort -91 i canser.

 
 
Pontiacgrandprix63

Pontiacgrandprix63

9 mars 2008 18:43

Är det månne Gasoline som är Sandra Dee?
Snubblade in på denna blogg när jag googlade vårmönstringen...

Ha det bäst!

http://shralinde.blogspot.com

 
Ingen bild

Hannah

15 maj 2008 16:17

Jag har haft turen att få umgås med med Mietek eftersom min mamma och hennes vän känner honom väl, Han själv som person är helt underbar. Och denna boken är precis så som han berättar, att höra hans historia får en att vilja stoppa allt som håller på att hända just nu i sverige med de såkallade ny-nazisterna. tyvärr vet de flesta av dessa personer inte om vad en äkta nazist står för. läs boken, och sprid det vidare. "Detta får aldrig glömmas"

 
Ingen bild

Johan Ekström

5 december 2008 23:37

På 80-talet sammanställde västtyska förbundsdagen alla judar so mhade lämnat in krav på ersättning för att ha suttit i koncentrationsläger.
4,3 miljoner personer hade ekonomiska krav på Tyskland.
Inte dåligt för att vara en "Förintelse"...

 
Stina

Stina

17 januari 2009 11:56

Jag har haft den stora äran att lyssna tii Mieteks historia, vilket glädjer mig jättemycket! Han besökte vår skola och jag lyssnade först en gång när föräldrar var inbjudna sedan skulle alla nior lyssna (inklusive jag) Jag tyckte det var så otroligt båda gångerna. Jag köpte sedan hans bok och jag hoppas att alla som lyssnar på hans historia kommer ihåg den, för att kunna föra den vidare...

http://stinaholm.blogg.se

 
Ingen bild

Eget tänkande

8 mars 2009 22:23

Mietek fick inte mat och vatten på en vecka, sprang sista biten till en gaskammare, rymde från densamma, sprang därifrån - medan vakterna tömde sina pistolsmagasin efter honom...
Sedan, av någon konstig anledning, glömmer nazisterna att gasa ihjäl honom - eller? Förmodligen, för dom gör sig besväret att skicka honom till 8 ANDRA LÄGER!!!

Visst. Alla gånger.
Du är inte lite naiv som tror på det där. Dig skulle jag vilja göra affärer med, för du verkar lätt att blåsa.

Gör dig själv en tjänst. Sök lite på: "American Hebrew 1919 Martin H. Glynn" och se om du hittar en speciell siffra.

Kolla även vad Winston Churchill skrev 1920.

Röda Korsets rapport från 1948. Det är vissa ord som dom har "missat" att skriva i den 1600 sidor ånga rapporten ("The Report of the International Committee of the Red Cross (ICRC) on its Activities during the Second World War" (Geneva, 1948),). Samma ord har även De Gaulle, Churchill och Eisenhower "missat" i sina memoarer - totalt 7000 sidor.

Du är otroligt naiv och lättlurad och uppenbarligen kemiskt berfiad från eget kritiskt tänkande.

 
Ingen bild

anonym

18 maj 2009 11:28

TILL "EGET TÄNKANDE"
Jag är kanske lite sen att skriva detta, men jag blir så jävla förbannad på er nazister som säger att detta inte har hänt. Dom har ju hittat en massa bilder och texter som säger att det har hänt. Till och med text ifrån Hitler m.m Alla kan ju inte skriva samma saker.
Den som är naiv här är såna som tänker som du, inte minst blinda. Tänk efter innan du skriver!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gasoline - 22 november 2010 15:09

Hade helt glömt bort denna blogg för en stund! Nu "hittade" jag den iaf igen, och vill meddela att jag nu bloggar på annat håll. Kolla gärna in där!   http://gasoline.bloggplatsen.se   Senaste inläggen Hemma från Classic Car Week ...

Av Gasoline - 19 mars 2009 21:50

Har ju sagt det förut, men nu känns det iaf som att jag är ett steg närmare ett svar. Ringde i onsdags till opertionsansvarig sjuksköterska och berättade att det va jobbigt att inte veta om man änns kan planera sin student, så jag fick hennes direktn...

Av Gasoline - 10 mars 2009 14:33

Skulle till T-läkaren idag och inte fanns det någonstanns att parkera, för att folk måste parkera så tokigt så att dom står på 2 platser var. Visst, skulle nog fått in min Volvo emmellan några utav bilarna, men då skulle jag inte ha kommit ut iställe...

Av Gasoline - 2 mars 2009 11:28

Har ringt runt till massa olika nr som ska gå till avdelningar på både Örebro och Linköpings sjukhus, och idag äntligen fick jag veta något nytt. Jag är tydligen inbokad på något någong gång i April, när hur och var vet jag inte, vet inte änns vad so...

Av Gasoline - 17 februari 2009 12:24

Drömmen va så konstig, farmors hus brinner och så hör jag någon som skriker "Farmor har brunnit upp, farmor har brunnit upp!"     Jag var bara 9 år gammal och året va 1999, och drygt en vecka senare efter denna dröm blir jag väckt av min lilla syster...

Ovido - Quiz & Flashcards